izglitiba interneta

Bezmaksas izglītības iespējas internetā

Nav noslēpums, ka iegūt izglītību iespējams ne tikai dažādu līmeņu skolās, kursos un semināros, nereti par lielām naudas summām, bet arī neizejot no mājām, proti, izmantojot dažādas izglītības iespējas internetā, turklāt, bez maksas.

Mūsdienu interneta tehnoloģijas ir attīstījušās tiktāl, ka varam apgūt teju jebkuras prasmes un zināšanas, nekļūstot par skolēniem, studentiem vai kursantiem – viss, kas mums ir nepieciešams, ir dators un internets, kā arī pāris datorprogrammas specifisku failu atvēršanai un apgūšanai. Protams, nevarētu teikt, ka šīs interneta vietnes ir spējīgas aizstāt mācības klātienē, tomēr tās viennozīmīgi ir lielisks veids, kā papildināt trūkstošās zināšanas nepieciešamās vai sev interesējošās jomās.

Turpinājumā aplūkotās interneta vietnes piedāvā zināšanas noteiktās jomās, kas apgūstamas, klausoties un skatoties lekcijas par konkrētām tēmām, tādēļ, izmantojot šīs interneta vietnes, jūs jutīsities tā, it kā būtu apmeklējuši mācību stundas vai lekcijas klātienē. Vai nav lieliski? Iepazīsimies ar šīm lieliskajām iespējām.

Umass Boston Open Couseware ir interneta vietnē, kurā bez maksas ir iespējams apgūt zināšanas tādās jomās kā, piemēram, psiholoģija, bioloģija, vēsture, matemātika, kā arī citās jomās. Būtiski, ka šajā vietnē tiek piedāvāti arī ieteicamās literatūras saraksti, kurus iespējams izmantot, ka ar piedāvātajām zināšanās ir par maz. Jāpiemin, ka šajā interneta vietnē nav video pamācību un prezentāciju, bet ir cita formāta informācija.

Khan Academy izceļas ar video lekciju bāzi, kas pieejama vairāk nekā 20 pasaules valodās. Šajā interneta vietnē visi kursi ir sadalīti pa nodarbībām un tiek piedāvāta iespēja noskatīties video, neatkarīgi no tā, kādu priekšmetu jūs esat izvēlējušies apgūt. Šis resurss izceļas ar kvalitatīviem video, kas ļauj ērti uztvert informāciju, tomēr materiāli lasīšanai ir pieejami tikai par maksu.

MIT Open Courseware ir tā interneta vietne, precīzāk, mācību iestāde, kurā cilvēki no visas pasaules tērē milzum daudz naudas un enerģijas, lai tikai tiktu uzņemti. Neskatoties uz šo faktu, šajā vietnē ir pieejamas arī bezmaksas apmācības. Kas nav mazsvarīgi, mācību materiālus no šī resursa ir iespējams arī lejupielādēt un saglabāt kādā citā, sev ērtākā informācijas nesējā, piemēram, flešā vai viedtālrunī. Jāpiebilst, ka šī vietne koncentrējas un zināšanās tehniskajā jomā un liek uzsvaru uz zināšanu apgūšanu pašmācības ceļā.

Learning Space: The Open University piedāvā mācību un lekciju materiālus lejupielādēt dažādos informācijas nesējos, kā arī piedāvā plašu nodarbību spektru, kas ir segmentēts pēc tēmām un pēc vecuma.

Carnegie Mellon Open Learning Initiative ir interneta vietne, kurā ir iespējams piekļūt visiem mācību materiāliem, izveidojot savu personīgo profilu. Tā kā tiek pieņemts, ka šīs vietnes lietotājs apgūst vielu pašmācības ceļā, nekāda maksa netiek pieprasīta, kā arī nav pasniedzēju un gala eksāmenu.

Tufts Open Courseware ir interneta vietne, kurā, vēloties apgūt zināšanas un prasmes, reģistrācija nav nepieciešama. Būtiski, ka šajā resursā mācību materiāli ir pieejami prezentāciju veidā, kas ir viens no ātrāk un ērtāk uztveramajiem informācijas veidiem.

Stanford iTunes U piedāvā milzīgu video lekciju un materiālu kolekciju, kas nāk tieši no Stenfordas universitātes. Jāpiebilst, ka šo materiālu atvēršanai un apgūšanai būs nepieciešams lietotāja profils iTunes un attiecīga OS.

Protams, šīs nav visas interneta vietnes, kurās iespējams iegūt ne vien zināšanas interneta tiešsaistes režīmā, bet arī apliecības par kursu apgūšanu. Šādas un līdzīgas interneta vietnes iespējams atrast citos informācijas resursos, kā arī ar meklētājprogrammu palīdzību, izmantojot attiecīgus atslēgas vārdus, piemēram, “bezmaksas izglītība internetā”, “izglītības iespējas internetā”, “izglītība internetā”, “tālmācība”, “mācību materiāli internetā” u.tml.



informacija

Kā atrast pareizo informāciju, ko tu gribi iemācīties?

Pasaulē it tik daudz un dažāda informācija, ka vienkārši viena cilvēka dzīve ir pārāk īsa lai kaut vai 24 stundas dienā mācoties neviens nebūtu spējīgs apgūt un atcerēties visu pasaulē pieejamo informāciju. Tieši tāpēc arī mēs visu laiku meklējam labākās grāmatas un informācijas avotus, lai mums būtu iespējams apgūt tieši to, kas ir svarīgākais un kas mums varētu noderēt. Bet problēma jau ir tā, ka mēs pamatā nemaz nezinām, ko mēs vēlamies un tieši tāpēc arī ir grūti atrast to, ko mēs nemaz nezinām un nereti vienkārši izlasot divas pilnīgi pēc nejaušības principa izvēlētas grāmatas kaut vai par citu jomu, kurā mēs nemaz nedarbojamies, tad arī mēs varam iegūt tādu informāciju, ko citi nemaz nevar iedomāties un pēc tam to tad arī pielietot savā jomā. Ideālā pasaulē visa informācija būtu indeksēta un tiklīdz, kā tev rastos kāda problēma tu varētu uzreiz pajautāt kādam bibliotekāram, jeb mākslīgajam intelektam, lai tas tev sniedz grāmatas, rakstus un citus informācijas avotus par kādu noteiktu jomu un tev uzreiz tiktu iedota visa tā informācija, ko tad tu arī varētu pēc tam izmantot. Bet, lai gan, tādi servisi, kā Google ļauj mums pašiem meklēt informāciju par dažādām mums interesējošām lietām, tomēr Google parasti ir spējīga palīdzēt tikai tad, ja tu meklē kaut ko vispārīgu to, ko jau ir meklējuši citi cilvēki, bet ja tu sāc izpētīt, kādu attālu nišu vai sfēru tad lielas iespējas ir tādas, ka pat ja par šo tēmu informācija ir pieejama, tomēr to atrast būs ļoti grūti.

Ideālā meklētājprogramma būtu tāda, kas zina visu to pašu ko tu zini un tāpēc tev nemēģinātu sniegt to pašu informāciju vairākas reizes, ja tu jau to zini, kā arī zinātu visu pasaules informāciju un spētu to izfiltrēt un saprast, lai tad arī varētu tev sniegt ļoti precīzas un pareizas atbildes uz taviem jautājumiem, ko tu šai meklētājprogrammai uzdod. Noteikti, ka nākotnē arī šādi servisi varētu izveidoties bet vēl pagaidām mums ir jāsamierinās ar to, kas mums ir un jāmēģina domāt par tām lietām, ko tad mēs patiesībā gribam atrast un uzzināt.

Lai atrastu to, ko tu meklē tev ir jāmēģina pēc iespējas uzdot pareizāks jautājums, jo piemēram “atrast informāciju par to kā darbojas motors” ir pārāk vispārīgi, kur pretī “Kā darbojas iekšdedzes dzinējs ar benzīna degvielu” jau ir daudz specifiskāk un noteikti, ka šādā veidā atrast informāciju būs jau vieglāk. Un vēl arī ir tas, ka tu jau nemaz nezini, ko tu nezini, jo tikai rokoties kādā nozarē dziļāk un meklējot par to informāciju tu vari sākt lēnām saprast cik daudz tu tomēr vēl nezini un kādā virzienā tad tev arī vajadzētu mēģināt rakties tālāk un meklēt šo informāciju. Tad, kad tu sāc saprast, cik pasaulē ir daudz informācijas un ka nekad tev nebūs laiks to visu izlasīt un apgūt tad tu vari sākt mēģināt domāt par kāda konkrēta priekšmeta apguvi un kļūt šajā jomā labākais, jo, lai gan lasot un mācoties par visvisādām lietām var iegūt vispārējas zināšanas, tomēr vienā nišā rokoties dziļāk būs iespējams iegūt daudz vairāk un arī sasniegt daudz vairāk!



maklsigais intelekts

Mākslīgais intelekts un tā mācīšana

Mūsdienu pati jaunākā tehnoloģija, kas nākotnē noteikti izmainīs lielāko daļu industrijas un pārņems darba vietas no daudz un dažādiem darbiniekiem ir mākslīgais intelekts sasaistīt kopā ar robotiem. Mākslīgais intelekts pamatā ir elektroniskās smadzenes, jeb dators, kuram ir izveidota programmatūra, kas pati par sevi mācās un mēģina pilnveidoties. Līdz šim mākslīgais intelekts ir bijis noderīgs tikai ļoti noteiktas un specifiskās lietās, kā, piemēram akciju tirgū, šaha spēlē vai interneta meklēšanas rezultātos. Bet, jo tehnoloģijas attīstās aizvien ātrāk un ātrāk, un cilvēki iemācās veidot aizvien sarežģītākus neironu modeļus un labāk uzprogrammēt šos mākslīgos prātus, tad mākslīgais intelekts ar laiku kļūs tikpat gudrs, kā cilvēki un, iespējams, pat gudrāks. Kad tas notiks tad lielā mērā visiem cilvēkiem, kas darbojas, vienkāršās nozarēs neizmantojot daudz sava prāta ātri vien darbs tik aizstāts, jo uzņēmējiem lētāk būs iegādāties šādus robotus kaut vai ņemot parastos kredītus vai par ātros kredītus un pēc tam maksāt tikai par elektrību nevis katru mēnesi maksāt lielu naudu cilvēkiem par viņu padarīto darbu.

Bet līdz tam brīdim vēl paies pietiekami ilgs laiks un līdz tam mums šie mākslīgie intelekti, jeb robotu smadzenes ir jāmāca gluži, kā bērni un tāpēc arī šāds raksts tiek veidots blogā par mācībām un izglītību. Lai dators iemācītos tam ir vajadzīgs, lai dažādi cilvēki tam parāda kā un kāpēc kaut kas ir jādara un pateiktu kas vija nepareizi un kas pareizi. Tas ir tieši tāpat, kā mēs mācam mūsu bērniem dažādas lietas ar priekšā parādīšanu, koriģēšanu un palīdzību. Bet robotam no cilvēka ir viena liela atšķirība un tā ir tāda, ka robots pats par sevi mācīties nemāk un viņš to var darīt tikai tad, ja cilvēks viņu tā ir ieprogrammējis. Ja mēs padomājam, kas ir cilvēka galvenā īpašība, tad tā ir viņa iedvesma pašam sasniegt kaut ko un piepildīt savus mērķus, ko viņš pats ir nospraudis. Bet robotam šādas īpašības nav un viņš var darīt tikai to, ko viņam cilvēks liek darīt un tāpēc viņš arī tiek saukts par robotu. Pašos pirmsākumos pirms vēl bija izgudroti datori roboti bija cilvēki, kas darīja manuāli un ļoti vienveidīgu darbu, kā skaitīšana, rēķināšana un rakstīšana. Bet tad, kad tika izgudroti datori, tad cilvēki darīja tās lietas, ko roboti nebija spējīgi un tā šis cikls visu laiku arī vēl šobrīd iet uz priekšu. Tāpēc, ka darbinieki ir dārgi, tad uzņēmēji un zinātnieki nemitīgi strādā pie tehnoloģijām, kas tad varētu aizstāt šos darbiniekus un tādā veidā samazinot kopējās izmaksas.

Ja mēs saviem robotiem un digitālajām smadzenēm iemācīsim būt tikpat gudriem kā mums pašiem, tad mums uz zemes būs pārticība, jo lielākajai daļai cilvēku vairs nevajadzēs strādāt, bet visu viņu vietā izdarīs roboti, bet ko darīs tie, kuriem vairs nebūs darbs, bet tik un tā vajadzēs samaksāt par ēdienu, dzīvošanu un citām lietām? Kā jau pēc jebkura sasnieguma un tehnoloģiska atklājuma arī šeit mums būs daudz un dikti jādomā ko un kā darīt, lai cilvēki neciestu un varētu baudīt savu brīvību.



interneta izglitiba

Izglītība internetā

Internets pasaulē vieno jau vismaz 3 miljardus cilvēku un internetā ir iespējams atrast nopirkt un iegūt gandrīz visu, ko vien sirds vēlas. Bet viena lieta, ko internetā tiešām vajadzētu varēt izdarīt ir iegūt izglītību un zināšanas par to, kas katram cilvēkam interesē. Cilvēks ir nokļuvis tik tālu savā attīstībā un izrāvies priekšā visiem citiem dzīvniekiem un radībām ne jau tāpēc, ka ir stiprākais vai lielākais vai niknākais bet tikai tāpēc, ka mums ir vislabāk attīstīta domāšana un problēmu risināšanas māka. Mēs mākam atrast pareizo informāciju un pēc tam šo informāciju apstrādāt lai nonāktu pie kāda lēmuma un varētu noteikt vai šis lēmums viņu var labi vai slikti ietekmēt. Tieši informācijas uzņemšana un pēc tam tās apstrāde ar mūsu lielajām smadzenēm ir tas, kas mums devis šo priekšrocību un ļāvis sasniegt visu, ko esam sasnieguši. Bet mūsdienās mums visapkārt ir tik daudz informācijas, ka nav iespējams to visu sagremot, jo mēs tiekam bombardēti ar informāciju no visām pusēm, sākot no radio un televīzijas un beidzot ar šo pašu internetu. Bet ne visa informācija ir laba un noderīga…

Pamatā, lai varētu veikt tiešām adekvātus lēmumus un sasniegt savus uzstādītos mērķus cilvēki paši iegūst informāciju par sev interesējošām tēmām un tad arī ar šo informāciju darīt to ko vēlamies. Līdz šim mēs šo informāciju varējām iegūt no grāmatām, televizoriem vai radio, kā arī runājot ar citiem cilvēkiem, bet tāpēc, ka tagad var teikt viss ir pieejams internetā, tad arī lielākā daļa informācijas meklēšanas un paš-izglītošanās notiek internetā. Bet tāpēc, ka internets pamatā ir komerciāls un cilvēki vēlas no tā pēc iesējas vairāk iegūt naudu tad tiešām noderīgas informācijas atrašana ir grūta un ir jāpavada ļoti ilgs laiks lai kaut ko atrastu.

Tad te nonākam pie interneta izglītības iestādēm, kas, tāpat, kā universitātes sniedz jebkuram interesentam iegūt video, audio un rakstiskos materiālus par tām tēmām, kas viņam interesē. Pēdējos gados internetā ir radušies dažādi šādi servisi, kur iespējams iziet kursus gan matemātikā gan fizikā gan arī datorzinātnēs un lielākoties šie kursi tad ir par brīvu un jebkurš var tos iet, kad vien vēlas, ja tikai viņam ir pietiekoši liela interese.

Nākotnē noteikti interneta izglītības iestādes būs aizvien vairāk, bet vēl pagaidām universitātes visus savus materiālus tur privātās rokās un lai tiem piekļūtu ir jāmācās šajā skolā, kas maksā dārgi. Bet es ceru, ka nākotnē tās sapratīs, ka nauda nav galvenais un informācijai ir jābūt brīvai, nevis koncentrētai dažu iestāžu rokā, kas nopelna izglītojot mūs.



izglitibas sistema

Pasaules TOP izglītības sistēmas

Izglītība un tās attīstība ir svarīga ikvienai pasaules valstij. Diemžēl iespējas mācīties katrā valstī atšķiras un tādējādi, jaunieši vienā valstī var būt izglītotāki kā otrā, izglītības sistēmas struktūras un rezultātu iespaidā.

Katru gadu tiek veidots valstu izglītības indekss. Šis rādītājs tiek veidots no mācību maksas, studentu daudzuma un eksāmenu rezultātiem, valsts IKP un citiem faktoriem. Šis rādītājs arī parāda, kurā valstī iespējams iegūt vislabāko izglītību par relatīvi mazāku maksu, augstāku dzīves kvalitāti un citiem nosacījumiem. Pēdējā gadā top 4 dominē Austrumāzijas valstis – Dienvidkoreja ierindojas pirmajā vietā,un tai seko industriāli attīstītākā valsts Japāna. Trešo vietu ieņem Singapūra un pēc tās ir pilsētvalsts Honkonga. Tikai piektajā vietā šobrīd ir Somija, kura vienmēr ir lepojusies ar savu izglītības sistēmu un sasniegumiem šajā jomā. Pēdējo gadu laikā Skandināvu valstis izrāda šī indeksa kritumu, jo Somija 2012. gadā bija indeksa līderpozīcijā, bet, piemēram, Zviedrija ir nokritusies no 21. uz 25. vietu. Diezgan ievērojamus kāpumus savukārt veikušas Krievija (šobrīd 13. vieta), Izraēla (17. vieta) un Polija, kas šobrīd topā ieņem 10. vietu. Attīstības valstis lielākoties ierindojas topa apakšējā galā, piemēram, Indonēzija ieņem pašu pēdējo vietu.

Ir izveidots arī cits izglītības indeksa rādītāja tops. Šajā topā pārsvarā vērā tiek ņemti mācību rezultāti un līdere šajā jomā ir Austrālija. Arī Latvija ir sastopama šajā topā, un raugoties pēc jaunākajiem datiem, mūsu valsts ieņem 24. vietu no visām pasaules valstīm. Ja pieņem, ka koeficients 1 atspoguļo pilnīgi perfektu mācību sistēmu, tad Latvija 2013. gadā tika novērtēta ar koeficientu 0.813. Augstāks koeficients Latvijai bijis tikai 2008. un 2009. gadā.

Ļoti liela ietekmi uz valsts izglītības statusu atstāj ekonomiskais, ģeogrāfiskais un dzīves kvalitātes stāvoklis. Varētu šķist ļoti likumsakarīgi, ka attīstības valstīs Āfrikā vai Āzijā izglītības līmenis ir zemākais. Pirmkārt, šīs valstis atrodas diezgan neizdevīgās vietās, kas savukārt rada šķēršļus ekonomikai un finansiālajam stāvoklim. Dzīves kvalitāte šajās valstīs arī nav augstākajā līmenī, iepriekš minēto iemeslu dēļ. Visi šie rādītāji savstarpēji ir saistīti, tāpēc izaugsme tikai vienā no tiem ir neiespējama – valsts var attīstīties tikai visos rādītājos reizē.



koledza

Finanšu izglītība

Mūsdienās cilvēki iegūst izglītību daudz un dažādās nozarēs sākot no matemātikas fizikas un citām zinātnēm, līdz biznesam ekonomikai un kopumā visai finanšu nozarei. Tieši šīs ar naudu saistītās nozares ļauj cilvēkam tikt galā ar savām naudas problēmām un pamazām bet noteikti virzīties uz finansiālās neatkarībās mērķi.

Finanšu izglītība cilvēkam parasti sākas ar naudas koncepta izskaidrošanu un to, ka nauda ir, kā vienība ar ko iespējams pirkt vai pārdot dažādas lietas un tai pašai nav nekāda vērtība bet gan tam, ko ar to var nopirkt vai izdarīt ir liela vērtība. Par naudu ir arī jāsaprot, ka valūtas var mainīties, naudas vērtība var krist un kāpt un tā nav stabils ieguldījums, tāpēc to pēc iespējas vairāk vajag izmantot nevis pie tās turēties. Bet protams nevajag aizmirst arī par to, ka ir vajadzīgi iekrājumi.

Iekrājumi ir jāveido, lai varētu pārvarēt grūtos periodus, kas noteikti pienāks. Būtībā cilvēkam jau no paša sākuma ir jāsaprot, ka ekonomika ir nestabila un tā nemitīgi mainās, ātri kāpjot un tad atkal lēni krītot. Šīs kustības parasti nevar paredzēt, vismaz ne ļoti ticami un tāpēc ir jāmēģina izmantot pēc iespējas vairāk drošības spilvenu, bet mēģināt arī riskēt, jo pārāk liels drošības spilvens bieži vien ir kavēklis. Tieši tāpēc ir jāiemācās veikt apzināti riski, bet ar pietiekoši lielu drošības spilvenu un apziņu, ka nekritīsi zemāk par zemi, jo pat zaudējot visus savus ienākumus un iekrājumus cilvēks badā nenomirs un saņems palīdzību no valsts.

Pēc tam, kad nauda sāk palikt vairāk tad ir jāsāk domāt arī par investēšanu un naudas kārtošanu un audzēšanu. Ja tev ir papildus ienākumi, un izveidots rezerves fonds, tad ar paliekošajiem ienākumiem vajadzētu sākt veidot pasīvo ienākumu avotus vai arī naudu aktīvi likt lietā, lai to audzētu un iegūtu vēl vairāk ietekmes un teikšanas dažādos jautājumos. Maksājot algas cilvēkiem ir iespējams iegūt viņu darbu un tādā veidā padarīt daudz vairāk nekā tu spētu viens, un ja tu spēj šo darbu likt lietā tā lai tas nestu vēl vairāk peļņu, tad ar laiku tev būs ļoti lieli iekrājumi un tu ar tiem varēsi darīt ļoti daudz.

Arī par kredītiem noteikti, ka ir jāzina jo šis finanšu līdzeklis var būt gan labs gan slikts un tikai ar apdomīgu rīcību ir iespējams aizņemties tik, cik būsi spējīgs atmaksāt un neņemt vairāk, lai gan tas ir iespējams. Ātrais kredīts būtībā ir nauda mīnusā, ko iespējams izmantot, ja tev rodas kādas problēmas, lai iegūtu papildus naudas līdzekļus, kamēr izķepurojies no šīs bedres un tādā veidā tas ir ļoti labi. Bet tad, kad tas nav nepieciešams tas var palēnām tevi piezemēt un samazināt tavu izaugsmes tempu, jo būs jāatdod procenti papildus jau saņemtajai naudai.

Finanses sastāda ļoti lielu mūsu dzīves daļu un tāpēc tām būtu jāpievērš pastiprināta uzmanība!



muzizglitiba

Mūžizglītība Latvijā

Par mūžizglītību tiek dēvēts cilvēka izglītošanās process visas tā dzīves garumā. Izglītošanās process ir pakļauts pārmaiņām – mainās cilvēka vajadzības iegūt zināšanas un prasmi, gūstot konkrētu pieredzi, mainās cilvēka intereses un vispārējās vajadzības, kā arī mainās darba tirgus prasības, kā rezultātā cilvēks, arī vēlākos savas dzīves posmos, ir spiests vai vēlas mainīt savu kvalifikāciju.

Mūžizglītības pamatā notiek neformālās un formālās izglītības apvienošana, attīstot kā cilvēka iedzimtās spējas, tā arī jaunas kompetences.

Mūžizglītības mērķi ir darba kompetenču nodrošināšana visiem Latvijas iedzīvotājiem, neatkarīgi no to demogrāfiskajiem rādītājiem (dzimuma, vecuma, izglītības un ienākumi līmeņa, dzīvesvietas, etniskās piederības) – prioritāri sociālās atstumtības riska grupām, piemēram, personām ar nepietiekamām pamatprasmēm, pieaugušajiem bez pamata un vidējās izglītības, pirmspensijas vecuma cilvēkiem, kā arī darbspējas vecuma bezdarbniekiem, darba meklētājiem, darba ņēmējiem un jaunajiem uzņēmējiem. Mūžizglītības mērķis ir arī kvalitatīvas izglītības piedāvājuma veidošana pieaugušajiem, tādējādi nodrošinot ilgtspējīgas darba kompetences, pilsonisko līdzdalību, kā arī personisko izaugsmi. Mūžizglītības sekmē konkurētspējīgas ekonomikas un demokrātiskas sabiedrības attīstību Latvijā, nodrošinot kompetentu, uz augstām prasmēm un zināšanām balstītu darbaspēku. Vēl viens būtisks mūžizglītības mērķis ir saskaņotas normatīvo aktu sistēmas un efektīvas resursu pārvaldes izveidošana, lai veicinātu dalītās atbildības, nozaru politikas mijiedarbības, kā arī vienotas mūžizglītības sistēmas attīstību.

Latvijā uz doto momentu Valsts izglītības attīstības aģentūra piedāvā mūžizglītības programmu, kurā ir vairākas starptautiskas mūžizglītības apakšprogrammas. Piemēram, Leonardo da Vinci mūžizglītības programma, kuras mērķis ir profesionālās izglītības kvalitātes uzlabošana Eiropā un starptautiskās sadarbības rezultātā radītu inovāciju veicināšana. Mūžizglītības programmas Comenius mērķi ir Eiropas kultūras, vērtību un valodu daudzveidības izpratnes veicināšana jaunu cilvēku un pedagoģisko darbinieku vidū, kā arī jaunu cilvēku pamatprasmju un kompetenču attīstīšana, lai veicinātu to personisko izaugsmi, to nodarbinātību nākotnē un Eiropas pilsoniskumu. Mūžizglītības programmas ietvaros darbojas arī tādas apakšprogrammas kā Erasmus, Grundtvig, Žana Monē programma, kā arī tiek rīkoti starptautiskie mācību braucieni.

Kā nākas secināt, Latvijā cilvēkiem ir visas iespējas apgūt jaunas zināšanas un prasmes, kā arī iegūt izglītību visa mūža garumā, ja vien ir vēlēšanās un laiks.



udacity

udacity.com – universitāte izglītībai par brīvu

Udacity ir bezpeļņas izglītības organizācija, kuras dibinātājs ir Sebastians Trans, Deivids Steivens un Maiks Sokolskijs. Šī organizācija ir izveidojusi tiešsaistes izglītības platformu (www.udacity.com), kas piedāvā masveida atvērtos tiešsaistes kursus jeb MOOC (no angļu valodas – “massive open online courses”). Kā stāsta organizācijas dibinātājs S. Trans, organizācijas nosaukums radies no kompānijas vēlmes būt pārdrošiem studentu dēļ (no angļu valodas – “audacious for you, the student”). Ja sākotnēji, 2011. gadā, organizācija galvenokārt nodarbojās ar augstskolas tipa kursu piedāvāšanu, taču tagad, kopš 2013. gada, tie galvenokārt nodarbojas ar dažādu arodu kursu piedāvāšanu profesionāļiem.

Udacity platforma ir attīstījusies uz bezmaksas datorkursu bāzes, kas tika piedāvāti Stenforda universitātē, 2011. gadā. 2012. gada 20. februārī Udacity piedāvāja divus kursus, kuros varēja apgūt kā izveidot meklētājprogrammu (“CS 101: Building a Search Engine”) un kā ieprogrammēt robotikas mašīnu (“CS 373: Programming a Robotic Car”). Vēlāk, tajā pašā gadā tika piedāvāti vēl četrpadsmit kursi, kuros varēja apgūt zināšanas arī daudzās citās, ne tikai ar datorzinātnēm saistītās jomās. Kursi tika veidoti arī sadarbībā ar tādām visā pasaulē zināmām kompānijām kā, piemēram, “Google”, “Nvidia”, “Microsoft” un citām. 2013. gadā sadarbībā ar Sanhosē Štata universitāti tika piedāvāti vēl pieci kursi tādās zinātnēs, kā algebra un statistika. 2014. gadā sadarbībā ar AT&T tika izveidota programma, kurā varēja apgūt programmēšanas prasmes.

Piedāvāto kursu apgūšanas ilgums atšķiras, taču visu kursu forma ir vienāda un tie sastāv no vairākām vienībām – video lekcijām, integrētām viktorīnām, kas palīdz studentiem izprast jēdzienus un ideju, kā arī nostiprināt zināšanas, mājasdarba, kas balstās uz “mācīties darot” principa. Par Udacity studentu var kļūt ikviens – ja ir vēlme, var apgūt vairākus kursus vienlaicīgi, kā arī, kas nav mazsvarīgi, pēc iestāšanās šajos kursos studenti visus lekciju materiālus var apgūt sev vēlamajā tempā.

Beidzot šos kursus, students saņem instruktoru parakstītu sertifikātu, kurā norādīts studenta sasniegumu līmenis.

2014. gada aprīlī Udacity izmantoja 1,6 miljoni lietotāji. Udacity studenti pārstāv 203 valstis – galvenokārt ASV, Indiju, Lielbritāniju, Vāciju, un ir vecumā no 13 līdz 80 gadiem. Udacity darbojas vēl joprojām, piedāvājot 12 kursus un 26 bezmaksas kursprogrammatūras.



kredits studijām?

Kredīts izglītībai?

Pabeidzot vidusskolu ne visi jaunieši ir saņēmuši pietiekoši labas sekmes lai iekļūtu Latvijas augstskolu budžeta grupās un pat tā saucamie “teicamnieki” nav garantēti ka iegūs budžeta vietas, kas dažās augstskolās sastāda tikai 1/30 daļu no kopo vietu skaita studiju programmās. Un tad jaunietis, kas vēlas saņemt augstāko izglītību paliek situācijā, kur tam nākas prasīt vecākiem vai radiniekiem naudu priekš studijām, strādāt un paralēli mācīties vai arī izvēlēties šķietami vieglāko ceļu un saņemt kredītu bankā vai pie kāda no privātajiem kreditoriem. Katrs no šiem variantiem liekas pavisam savādāks, kur strādāšana lai samaksātu par savām studijām ir visgrūtākais, jo reizē mācīties pilna laika programmā, un vēl strādāt darbu, ar kuru iespējams samaksāt nesamērīgi augstās studiju maksas būs pagrūti, un ņemt naudu no radiniekiem vai vecākiem tomēr nav vienkārši, jo desmit tūkstoši parasti nevienam tāpat zemē nemētājas. Un tad pēdējais variants atliek saņemt kredītu, par to maksāt studiju un varbūt pat dzīvošanas izmaksas (studējošo kredīts), bet šinī situācijā jāatceras, ka tā nauda agri vai vēlu būs bankai jāatmaksā, un jo ilgāk tā netiks atmaksāta, jo lielāki būs procentu maksājumi.

Tad lūk šis jautājums vai izvēlēties kredītu priekš studijām un izglītības iegūšanai ir lietderīgi vai labāk ir sākt strādāt un, iespējams, nākotnē iziet neklātienes programmas, kurās iespējams iemācīties tieši to pašu. Protams, ne visas profesijas ir vienādas un arī ne visi kreditori ir vienādi, bet lielākajā daļā situāciju studentam ir jāizdara ļoti grūta izvēle, jo saņemot šo aizdevumu, tas nozīmē to, ka pēc studiju beigšanas vismaz 10 gadus šis kredīts būs jāmaksā un tā būs nauda par kuru būtu iespējams sakrāt dzīvoklim vai kuru varētu maksāt hipotēkas kredītam vai vienkārši baudīt dzīvi.

Par

Vispirms centīšos atrast labās īpašības, kur ņemot kredītu tu tiešām iegūsti vairāk nekā bez šī studiju kredīta.

  • Tu iegūsi augstāko izglītību, ko mūsdienās vēl joprojām uzskata par augstu vērtību un vairums darba devēju labprātāk ņem darbiniekus tieši ar šiem augstskolas diplomiem nevis bez tiem.
  • Augstskolā tu iegūsi kontaktus, kas var noderēt tālākajā dzīvē un palīdzēt gan biznesā gan ārpus profesionālās dzīves, jo augstskolā parasti satiekas līdzīgi domājoši prāti un tas vienmēr nāk par labu.
  • Tu piespiedīsi sevi pabeigt iesākto – Augstskolas pabeigšana simbolizē to, ka students ir spējīgs pabeigt iesākto un pat ja šī izglītība viņam noderēs tikai daļējo, tomēr tā simbolizē uzņēmību un apņēmību.
  • Tu iegūsi vēl pāris gadu, lai pieaugtu un saprastu kādas ir tavas dzīves prioritātes. Šī labā kredīta īpašība nereti netiek pieminēta, jo jaunietis, kas pēc skolas uzreiz tiek iemests darba tirgū vēl īsti nezina ko vēlas, un augstskola to var kristalizēt un ļaut vēl pieaugt un attīstīt savu domāšanu.

Pret

Tomēr 5% gadā nav nekāda mazā summa, un  tāpēc šeit būs daži argumenti pret šiem studiju kredītiem:

  • Nauda, kas tiks saņemta noteikti būs jāatmaksā, un lai gan tiek doti pāris gadi kamēr vēl nav jāatmaksā pamatsumma, tomēr procenti jāsāk maksāt jau pašā sākumā!
  • Ne vienmēr augstākajai izglītībai ir tāda vērtība, kā to reklamē pašas augstskolas, jo mūsdienās aizvien vairāk darba devēji saprot, ka augstskolā īsti neko neiemāca un ir svarīgs tieši pats cilvēks un tas, ko viņš māk nevis šis papīrs.
  • Izlaisti darba gadi – Pret arguments šai izaugšanas teorijai ir tas, ka jaunietis, kas iemests darba tirgū ātrāk pieaugs un bezizejas situācijā sāks pielāgoties un adaptēties jaunajai atmosfērai ātrāk nekā tas būtu noticis labvēlīgākos apstākļos.
  • Procentu maksājumi sastāda vismaz 5% gadā, un ja tiek ņemts kredīts 10000 Eiro apmērā tad katru dienu procentos tu samaksāsi 1.3 Eiro un gadā tas jau būs 500 Eiro, kas nav nekāda sīknauda!

Kā redzat tad ir daudz argumenti par un tikpat daudz pret, bet beigu beigās katram pašam ir jāapdomā šī situācija un tas vai kredīts izglītībai ir izdevīgs piedāvājums vai nav!



self-education-online

Labākās pašizglītošanās mājaslapas

Pašizglītošanās mūsdienu informācijas tehnoloģiju laikmetā var būt ne tikai visai vienkāršs, bet arī ļoti lēts process, jo internetā pašreiz ir pieejamas simtiem dažādas mājaslapas, kuras ir speciāli veltītas tam, lai tev palīdzētu iegūt zināšanas. Bet, protams, ne visas no šīm mājaslapām ir ļoti labas un informatīvas, tādēļ, manuprāt, ir svarīgi noskaidrot labākās šāda veida mājaslapas, kuras patiešām palīdzēs tev izglītoties un iegūt tās zināšanas, kuras tu vēlies.

  • Pirmā mājaslapa, kurai noteikti ir jābūt šajā sarakstā, ir Coursera.org. Tā ir mājaslapa, kura strādā kā online izglītības platforma. Tā kā šī mājaslapa ir nodrošinājusi sadarbību ar veselu virkni Amerikas Savienoto Valstu augstskolām, tad tā ir spējīga piedāvāt tās izmantotājiem apgūt dažādus kursus bez maksas. Visus šos kursus ir izveidojušas labākās ASV universitātes, tādēļ izmantojot Coursera.org, tev būs iespējams iegūt tādu pašu izglītību, kādu to saņem studenti, kuri mācās šajās universitātēs, tikai bez maksas.
  • KHANacademy.org ir vēl viena mājaslapa, kura dod iespēju tās lietotājiem pašiem apgūt dažāda veida zināšanas un izglītoties bez maksas. Šo mājaslapu vada bezpeļņas organizācija, kura nodrošina ikvienam pieeju materiāliem un resursiem, kuri dod iespēju apgūt dažādas tēmas kā studentiem, tā cilvēkiem, kuri jau sen vairs nav studenti. Papildus šajā mājaslapā ir pieejami dažādi testi un vingrinājumi, lai palīdzētu nostiprināt zināšanas un veiksmīgāk apgūt ikvienu tēmu.
  • ALISON.com ir vēl viena mājaslapa, kura dod iespēju ikvienam internetā bez maksas apgūt dažādus priekšmetus, un iegūt augstas kvalitātes zināšanas. Šī mājaslapa atšķirībā no citām, dod iespēju iegūt sertificētu izglītību, kā rezultātā tev būs iespēja uzrādīt dokumentus par dažādu jomu apguvi savam potenciālajam darba devējam. ALISON piedāvā interaktīvus, multimediālus materiālus un resursus, kas tikai palīdzēs vieglāk un ātrāk apgūt kā ekonomiku, tā IT un ar veselību saistītas jomas.
  • Arī Masačūsetsas Tehnoloģiju Institūts jeb MIT piedāvā ikvienam interesentam apgūt izglītību, kuru varētu pielīdzināt pašā institūtā apgūstamajai. Mājaslapā ocw.mit.edu ir iespēja apskatīt MIT kursu materiālus un pašiem tos apgūt, kā arī skatīties Institūta profesoru lekcijas un šādā veidā papildināt jau esošās vai iegūt pilnīgi jaunas zināšanas vairākās ar tehnoloģijām saistītās jomās.
  • Un arī Academicearth.org piedāvā iegūt zināšanas virknē jomu bez maksas. Šī mājaslapa strādā kopā ar tādām universitātēm kā Dārtmūtu, Berkliju, Princstonu, MIT, Oksfordu un Jēlu, lai nodrošinātu ikvienam iespēju pašam izglītoties un iegūt augstas klases izglītību. Academic Earth piedāvā apgūt kā jaunākās tehnoloģijas un ar tām saistītus kursus, tā ar mākslu un citām jomām saistītus kursus, lai ikviens tajā atrastu kaut ko sev, un būtu spējīgs iegūt tādu izglītību, kā viņš vēlas.